Régi számítógépes játékok, a 10 legjobb, legnépszerűbb a 80-as, 90-es évekből. Az 1970-es évek kezdeti programjai után az 1980-as években éltük a számítógépes játékok hőskorát. Majd a 90-es évtizedben egyre többet tudó játékok jelentek meg, s ezek megalapozták az internet és az okostelefonok korának milliónyi hasonló alkalmazását.
Egyik előző, részben ide kapcsolódó cikkemben már bemutattam a legjobb tudományos játékokat. Most, a 80-as, 90-es évek 10 legnépszerűbb számítógépes játéka listájánál azok kerültek bele, amelyek akkoriban igen nagy közkedveltségre tettek szert. Többféle program, logikai, akció, kaland, stratégia, sport is van köztük. 7 fő szempontból mutatom be őket tömören és lényegre törően, időrendben.
Legjobb régi számítógépes játékok 80-as évek
Pac-Man (1980)
Ha szigorúan a valódi évtizedfordulókhoz ragaszkodunk, ez még a 70-es évek végéhez tartozik, de most lépjünk túl ezen. Ez nagyon bevált akkoriban, igazi, vérbeli klasszikus. A Pac-Man típusú játékok számtalan hasonló verziói terjedtek el azóta.
Születés: 1980-ban debütált az árkád játéktermekben.
Népszerűség: Pac-Man az egyik legikonikusabb és legnépszerűbb játék lett az 1980-as években.
Milyen gépeken használták: Kezdetben az árkád játékgépekhez készült, majd megjelent számos otthoni konzolra és számítógépre.
Felhasználók: Minden korosztály kedvelte, de főként fiatalok és fiatal felnőttek játszottak vele.
Miért szerették: Egyszerű, de addiktív játékmenet, és a karakterek, valamint a zene megjegyzendőek voltak.
Lényege: A játékosnak egy sárga kört, a Pac-Man-t kell irányítania, miközben köröz a labirintusban, és elkerüli a szellemeket.
Későbbi sorsa: Pac-Man több folytatást és változatot ért meg, és ma is az egyik legismertebb videojáték karakter.
Legjobb régi számítógépes játékok – Tetris (1984)
Először Enterprise számítógépen játszottam ezzel, s azóta is örök kedvenc. Gyors gondolkodás szükségeltetik hozzá.
Születés: Alekszej Pazsitnov orosz programozó által készült 1984-ben.
Népszerűség: A Tetris az egyik legikonikusabb és legnépszerűbb puzzle játék lett.
Milyen gépeken használták: Először a szovjet Elektronika 60 számítógépre készült, majd megjelent szinte minden otthoni számítógépen és konzolon.
Felhasználók: Minden korosztály számára vonzó volt, és széles körben elterjedt.
Miért szerették: Addiktív játékmenet, egyszerű, de kihívást jelentő feladatok.
Lényege: A játékosnak a lefele eső tetrominó alakzatokat kellett rendeznie, hogy teljes sorokat képezzen a képernyőn, és így szerezzen pontokat.
Későbbi sorsa: A Tetris számos platformra adaptálódott, és továbbra is a legnépszerűbb puzzle játékok egyike.
Super Mario Bros. (1985)
Születés: 1985-ben jelent meg a Nintendo Entertainment System (NES) konzolra.
Népszerűség: A Super Mario Bros. az egyik legbefolyásosabb és legnépszerűbb videojáték lett.
Milyen gépeken használták: Először az NES konzolra készült, majd megjelent számos más Nintendo konzolon és számítógépen.
Felhasználók: Főként gyerekek és fiatalok játszottak vele, de népszerűsége azóta is töretlen.
Miért szerették: Szórakoztató játékmenet, színes grafika, emlékezetes zene.
Lényege: A játékosnak a bátor olasz fickót, Mario-t kellett irányítania, hogy megmentse a hercegnőt a gonosz Bowser-től, miközben különböző akadályokat és ellenségeket kellett legyőznie.
Későbbi sors: A Super Mario Bros. sorozatnak számos folytatása és új kiadása jelent meg, és Mario ma is az egyik legismertebb videojáték karakter.
Klasszikus játékok számítógépen
The Legend of Zelda (1986)
Születés: 1986-ban jelent meg a Nintendo Entertainment System (NES) konzolra.
Népszerűség: Az egyik legikonikusabb és legbefolyásosabb kalandjáték lett.
Milyen gépeken használták: Először az NES konzolra készült, majd megjelent más Nintendo konzolokon is.
Felhasználók: Főként fiatalok és fiatal felnőttek, akik kedvelték a fantasy kalandjátékokat.
Miért szerették: Nyitott világ, felfedezési lehetőségek, kihívásokkal teli puzzle-ök, izgalmas történet.
Lényege: A játékosnak, Linknek, a főszereplőnek kell átvágni magát a Hyrule királyságának veszélyekkel teli táján, kalandokat élve, puzzle-öket megoldva és ellenfeleket legyőzve, hogy megmentse a hercegnőt és a világot a gonosz Ganon kezei közül.
Későbbi sorsa: A Zelda sorozatnak több folytatása és kiadása jelent meg, különféle platformokra adaptálva, és továbbra is egyik legnépszerűbb kalandjáték-sorozatnak számít.
SimCity (1989)
Születés: 1989-ben jelent meg a Maxis kiadásában.
Népszerűség: Az egyik legismertebb és legbefolyásosabb városépítő szimulációs játék lett.
Milyen gépeken használták: Először számítógépekre készült, de később megjelent több otthoni konzolon is.
Felhasználók: Főként fiatal felnőttek és városépítés iránt érdeklődők játszottak vele.
Miért szerették: Szabad tervezési lehetőségek, kreativitás, városvezetési kihívások.
Lényege: A játékosnak egy várost kell terveznie, építenie és fenntartania, miközben megoldja a városvezetési problémákat és igyekszik elégedett lakosságot kialakítani. Ez a mai szuper méretű metropoliszok korában egyre komolyabb feladat.
Későbbi sors: A SimCity sorozatnak több folytatása és változata jelent meg, és a városépítési szimulációs játékok egyik alapkövévé vált.
Legjobb régi számítógépes játékok 90-es évek
Régi számítógépes játékok listája – Mortal Kombat (1992)
Előbb ismertem meg a zenéjét, és utána a filmet, mint a játékot (amivel nem is játszottam). A legjobb régi kemény techno zenék egyike volt, s persze játékként is megvolt a maga varázsa, amit a rajongó tábora jelzett..
Születés: 1992-ben jelent meg a Midway Games kiadásában.
Népszerűség: Az egyik legikonikusabb és legnépszerűbb harci játék lett.
Milyen gépeken használták: Először az árkád játékgépekhez készült, majd megjelent számos otthoni konzolon és számítógépen.
Felhasználók: Főként fiatalok és fiatal felnőttek, akik szerették a harci játékokat.
Miért szerették: Keménység, lendület és brutalitás, lenyűgöző karakterek, izgalmas harci mechanika.
Lényege: A játékosnak egy harcost kell választania, és meg kell küzdenie más karakterekkel, használva a harci képességeit és kombinációit.
Későbbi sorsa: A Mortal Kombat sorozatnak számos folytatása és kiadása jelent meg, és ma is aktív játék közösséggel rendelkezik.
Doom (1993)
Születés: 1993-ban jelent meg az id Software kiadásában.
Népszerűség: Az egyik legikonikusabb és legbefolyásosabb első személyű lövöldözős játék lett.
Milyen gépeken használták: Kezdetben PC-re készült, majd megjelent több más platformon is.
Felhasználók: Főként fiatalok és fiatal felnőttek játszottak vele, akik szerették az akció és a horror kombinációját.
Miért szerették: Gyors tempójú akció, lenyűgöző 3D-s grafika, izgalmas pályák.
Lényege: A játékosnak egy űrkutatót kell irányítania, aki az általa elpusztított démonokból kijutva meg kell meneküljön a Mars kolóniáról.
Későbbi sorsa: A Doom sorozatnak több folytatása és kiadása jelent meg, és jelentős hatással volt a videójáték iparágra.
FIFA International Soccer (1993-)
1998 körül játszottam ezzel először, s már akkor meglepően jó volt a grafikája, azóta pedig egyre élethűbbé vált. Igen sokáig el lehet szórakozni vele, főleg ha valaki mondjuk a kedvenc csapatával végigküzd egy bajnokságot.
Születés: Az első FIFA játék megjelenése 1993.
Népszerűség: Az első FIFA játékot nagy várakozás előzte meg, és széles körben fogadták.
Milyen gépeken használták: Először jelent meg a Sega Mega Drive és a Super Nintendo Entertainment System (SNES) konzolokra, majd később más platformokra is.
Miért szerették: Az úttörő játékmenet, a futball szimuláció realisztikus megközelítése.
Lényege: Lehetett csapatokat választani, nemzeti bajnokságokban, vagy világbajnokságon részt venni, a program az adott év valós játékosait szimulálta.
Későbbi sorsa: A sorozat későbbi kiadásai tovább fejlődtek és új funkciókkal bővültek, frissített grafikával és játékmenettel. Ma is az egyik legnépszerűbb futballszimulációs játéksorozat.
Legnépszerűbb játékok 90-es évek
Régi számítógépes játékok 90-es évek – Warcraft: Orcs & Humans (1994)
Születés: 1994-ben jelent meg a Blizzard Entertainment kiadásában.
Népszerűség: Az egyik legbefolyásosabb és legnépszerűbb valós idejű stratégiai játék lett.
Milyen gépeken használták: Először PC-re készült, de később megjelent más platformokon is.
Felhasználók: Stratégiai játékok rajongói, akik szerették a fantasy világot és a harci stratégiát.
Miért szerették: Mély stratégiai lehetőségek, változatos egységek és épületek, izgalmas csaták. Akik szeretik a Gyűrűk urából megismert lényeket, vagy akár a Skandar Graun sorozatot, számukra ismerős fantáziavilág.
Lényege: A játékosnak egy fantasztikus világban kell vezetnie egy hadsereget, miközben építi és fejleszti a bázisát, és harcol az ellenfél ellen.
Későbbi sors: A Warcraft sorozatnak több folytatása és változata jelent meg, és a valós idejű stratégiai játékok egyik legjelentősebb sorozatává vált.
Diablo (1996)
Születés: 1996-ban jelent meg a Blizzard Entertainment kiadásában.
Népszerűség: Az egyik legikonikusabb és legnépszerűbb akció-szerepjáték lett.
Milyen gépeken használták: Először PC-re készült, majd portolások jelentek meg más platformokra is.
Felhasználók: Főként szerepjáték rajongók, akik szerették az izgalmas akciójátékokat.
Miért szerették: Sötét hangulat, fülbemászó zene, végtelen kihívások és fegyverek.
Lényege: A játékosnak egy hőst kell irányítania, aki le kell győzze a pokoli erőket és megmentse Tristram városát a gonosz Diablo-tól.
Későbbi sorsa: A Diablo sorozatnak több folytatása és kiadása jelent meg, és a hack and slash szerepjátékok egyik legismertebb és legnépszerűbb sorozatává vált.
Ezek a régi számítógépes játékok aranykorában jelentek meg, amikor még nem lehetett telefonokon játszani, csak mini videojáték eszközökön. A videojáték tesztelők számos leszármazottjaikkal találkoztak. Jelentős hatással voltak a játékiparra, továbbá sokuknak ma is aktív rajongótábora van.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Adamira Szabó 2024.04.11. 13:54:23
Mario mint mesterlövész?
Link mint hősnő?
Nagy a baj....
TeDckssG 2024.04.11. 14:58:07
Adamira Szabó 2024.04.11. 16:11:37
TeDckssG 2024.04.11. 18:52:16
Adamira Szabó 2024.04.11. 19:10:32
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2024.04.11. 19:12:58
Mivel orosz, elhagyhatjuk a nyugati nyelvek koloncát, és leírhatjuk a nevet helyesen, a magyar szabályok szerint: Alekszej Pazsitnov.