10 legjobb

A 10 legjobb dolog bármilyen témában

10 legjobb szappanopera 90-es évek közép és dél-amerikai sorozat

10_legjobb_szappanopera_90-es_evek_kozep_es_del-amerikai_sorozat.jpg

 

 

10 legjobb szappanopera 90-es évek közép és dél-amerikai sorozat, telenovella, amit a magyar adókon is láthattunk. A 90-es évek Magyarországán a latin-amerikai telenovellák valóságos kulturális jelenséggé váltak, évtizedre meghatározva a televíziós főműsoridőt és a nézők mindennapjait. A drámai szerelmi történetek, a lebilincselő családi viszályok és a karizmatikus főszereplők egy addig ismeretlen világot hoztak el a magyar otthonokba.

Szerintem akkor és azóta is az ilyen jellegű végtelenített sztorik nagyjából ugyanazt az egy történet formulát használják, amit elhúznak amíg lehet. Csak később felváltották őket a török sorozatok. Inkább a legjobb sci-fi sorozatokat választom, ennek ellenére néhány ilyen telenovellába belefutottam abban az évtizedben. Az alábbi tíz, kronológiai sorrendbe állított sorozat a korszak legmeghatározóbb és legnépszerűbb darabjai közé tartozott.

 

A legjobb mexikói és brazil sorozatok a 90-es évekből

 

 

A 10 legjobb szappanopera 90-es évek – Megveszem ezt a nőt (1990)

 

A 90-es évek elejének egyik első nagy sikere egy klasszikus, a legismertebb regények közé tartozó, Monte Cristo grófja stílusú történetet mesélt el, amely a bosszú, az árulás és a mindent legyőző szerelem témáit járta körül. A cselekmény két gazdag család, a Montes de Oca és az Aldama família évtizedes viszálya körül forgott. A történet középpontjában Ana Cristina (Leticia Calderón) és Alejandro (Eduardo Yáñez) állt, akiknek szerelmét beárnyékolta a múlt sötét öröksége és a szüleik által elkövetett bűnök. A sorozat a korszakra jellemző módon egy nagyszabású, romantikus kalandregényt vitt képernyőre.

A Megveszem ezt a nőt Mexikóban és a nemzetközi piacon is komoly sikert aratott, megalapozva a 90-es évek telenovella-dömpingjét. Leticia Calderón számára ez a sorozat hozta meg az első komolyabb ismertséget, amely később az Esmeralda főszerepében csúcsosodott ki. A sorozatot a kritikusok dicsérték a korhű jelmezekért és a részletesen kidolgozott, fordulatos cselekményért, amely hűen adta vissza a 20. század eleji Mexikó hangulatát.

 

 

Legjobb brazil szappanoperák – A homok titkai (1993)

 

Anno ez az egyik legismertebb sorozat volt a magyar tévéből – még éppen a kereskedelmi adók megjelenése előtt. Holdkóros Tonyót, Virgiliót, Ruth -ot és Raquelt még a hétköznapi emberek is ismerték. Ez a brazil sorozat egy ikerpár, a jószívű és alázatos Ruth és a számító, törtető Raquel történetét mutatta be, mindkettőt a kiváló Glória Pires alakította. A cselekmény egy tengerparti kisvárosban játszódik, ahová a két testvér visszatér, gyökeresen felforgatva a helyi közösség és egy gazdag család életét. A dráma akkor csúcsosodik ki, amikor Raquel elcsábítja Ruth szerelmét, a tehetős Marcost, és feleségül megy hozzá, miközben Ruth-nak végig kell néznie boldogulásukat.

 

 

A homok titkai a Rede Globo televíziós társaság egyik legikonikusabb produkciója, amely hatalmas nézettséget ért el Brazíliában és világszerte több mint 80 országban mutatták be. Sikere nagyban volt köszönhető Glória Pires kettős alakításának, aki hitelesen tudta megformálni a két, egymással homlokegyenest ellentétes karaktert. A legszebb strandok egyik hazájában készült sorozat nem véletlenül a 10 legjobb szappanopera 90-es évek sorozataiból. A sorozat főcímdala, a "Sexy Yemanjá" szintén óriási sláger lett, és a mai napig a brazil popkultúra része.

 

 

A 10 legjobb szappanopera 90-es évek brazil és mexikói sorozataiból

 

 

10 legjobb szappanopera 90-es évek – Marimar (1994)

 

Thalía "María-trilógiájának" második darabja a klasszikus Hamupipőke-történetet ültette át a telenovellák világába. A címszereplő, Marimar egy ártatlan, vadóc lány, aki nagyszüleivel él egy tengerparti kunyhóban. Az élete fenekestül felfordul, amikor beleszeret a gazdag birtokos fiába, Sergio Santibáñezbe. Házasságuk azonban tele van megaláztatással, mivel Sergio családja mindent elkövet, hogy szétválassza őket. Miután Marimart hamisan megvádolják és börtönbe zárják, a lány bosszút esküszik, és évekkel később egy művelt, gazdag és kifinomult nőként tér vissza, hogy revansot vegyen mindazokon, akik bántották.

A sorozat világszerte óriási sikert aratott, és Thalíából nemzetközi szupersztárt csinált. Akár a népszerű magyar népmesék, Marimar is meghódította az emberek lelkivilágát. A Fülöp-szigeteken a bemutatása idején rekord nézettséget produkált, és a mai napig az ország egyik legnépszerűbb telenovellájaként tartják számon. A sorozat jellegzetes, olykor túlzóan drámai jelenetei – mint például amikor Marimarnak a fogával kell felszednie egy karkötőt a sárból – a műfaj legemlékezetesebb pillanatai közé tartoznak.

 

 

Legjobb mexikói és brazil sorozatok a 90-es évekből

 

 

Híres brazil sorozatok – A pampák királya (1996)

 

Ez a másik a Homok titkai után, amire élénken emlékszem, még az állami tévé adta le 1997-1998 -ban, és előbbi sorozat női és férfi főszereplői itt is jelen voltak. Ez a brazil telenovella szakított a hagyományosabb, városi környezetben játszódó történetekkel, és a brazil vidék, a pampák világába kalauzolta a nézőket. A sorozat két rivális földbirtokos család, a marhatenyésztő Mezengák és a kávétermesztő Berdinazzik generációkon átívelő viszályát mutatja be. A gyűlölködés közepette születik meg a szerelem Bruno Mezenga (Antônio Fagundes) és Luana Berdinazzi (Patrícia Pillar) között, akiknek kapcsolatát a családjaik ellenségeskedése teszi próbára.

 

 

Noha vicces állatok itt nem szerepelnek, az állattenyésztés és a vele birtokolt hatalom és vagyon fontos szerepet kapott. A pampák királya kiemelkedett a kortársai közül a magas szintű gyártási minőségével, a lenyűgöző tájképeivel és a mély, társadalmi kérdéseket is feszegető forgatókönyvével. A 10 legjobb szappanopera 90-es évek ezen brazil sorozata komoly témákat is érintett, mint például a földreform kérdése és a földnélküli mozgalmak helyzete Brazíliában. A kritikusok és a nézők egyaránt dicsérték a valósághű karakterábrázolást és a színészi játékot, aminek köszönhetően a sorozat a brazil televíziózás egyik klasszikusává vált.

 

 

Híres mexikói sorozatok – Esmeralda (1997)

 

Az Esmeralda a 90-es évek magyarországi telenovella-lázának vitathatatlanul egyik legnagyobb csillaga volt. Története szereplői olyanok, akár a legjobb magyar mesék népi karakterei. A történet egy vak, vidéken nevelkedett lány, Esmeralda (Leticia Calderón) és a gazdag családból származó José Armando Peñarreal (Fernando Colunga) szerelmét követte nyomon. Kapcsolatuk útját számos akadály nehezítette: a társadalmi különbségek, a családi titkok és a gonosz intrikák. A cselekmény központi drámáját egy születéskori csecsemőcsere adta, amely évtizedekkel később is kísértette a két család életét.

A sorozat népszerűsége Magyarországon soha nem látott méreteket öltött. Akkoriban egy-egy ilyen sztár látogatása a legjobb hétvégi program is lehetett a nézőknek. A főszereplők, különösen Leticia Calderón, valóságos sztárokká váltak, és magyarországi látogatásuk eseményszámba ment. A sorozatot az egyszerű, de érzelmekben gazdag történetvezetése, valamint a főhősnő szerethető karaktere tette felejthetetlenné a nézők számára, és a mai napig a nosztalgia egyik legfontosabb szimbóluma.

 

 

A 10 legjobb szappanopera 90-es évek – María Isabel (1997)

 

Ez a sorozat egy bátor és őszinte indián lány, María Isabel (Adela Noriega) történetét meséli el, aki egyedül neveli legjobb barátnőjének árván maradt kislányát. Amikor a fővárosba költözik, hogy munkát találjon, egy gazdag és jószívű mérnök, Ricardo Mendiola házában kap állást cselédként. Ricardo, aki nemrég vesztette el feleségét, befogadja a lányt és a rábízott gyermeket. Idővel Ricardo és María Isabel között mély érzelmek szövődnek, ám boldogságuk útjában áll a férfi családjának előítélete és a társadalmi elvárások.

 

 

A María Isabel a korszak telenovellái között azzal tűnt ki, hogy a nyári romantikus mozikban is látható szál mellett komolyan foglalkozott a társadalmi előítéletekkel és a rasszizmus kérdésével. Bemutatta azt a kirekesztést, amellyel a vidéki, őslakos származású embereknek kellett szembenézniük a nagyvárosban. Adela Noriega alakítása hitelesen ábrázolta a főhősnő belső erejét és méltóságát, ami miatt a karakter a nézők egyik nagy kedvencévé vált.

 

 

Legjobb telenovellák – A 10 legjobb szappanopera 90-es évek közép és dél-amerikai

 

 

Legjobb mexikói sorozatok – Paula és Paulina (1998)

 

A Paula és Paulina a mexikói telenovellák történetének egyik legikonikusabb és legnépszerűbb darabja, amelynek középpontjában egy klasszikus ikercsere áll. Paulina, egy szegény, de jószívű lány véletlenül találkozik rég nem látott, elveszett ikertestvérével, a gazdag, de gonosz és számító Paulával. Paula arra kényszeríti Paulinát, hogy vegye át a helyét a Bracho családban egy évre, amíg ő a szeretőivel utazgat a világ körül. S hiába nagy a jellem, vagy bölcsek a legjobb bibliai idézetek, van aminek nem lehet ellenállni. Paulina kénytelen-kelletlen beleegyezik, és megpróbál helytállni a számára idegen világban, miközben beleszeret Paula férjébe, Carlos Danielbe.

Gabriela Spanic kettős szerepben nyújtott alakítása legendássá vált, és a sorozatot a világ több mint 125 országában mutatták be óriási sikerrel. A cselekmény fordulatai, a folyamatos feszültség és a két főszereplő közötti kontraszt a képernyő elé szegezte a nézőket. A sorozat a mai napig a műfaj egyik legtöbbet ismételt és legkedveltebb klasszikusa.

 

 

Legjobb dél-amerikai sorozatok – Vad angyal (1998)

 

Az argentin Vad angyal frissességet és humort hozott a jellemzően drámai hangvételű telenovellák világába. A sorozat főhőse Milagros (Natalia Oreiro), egy árvaházban nevelkedett, vagány és fiús lány, aki imád focizni és baseballsapkát hord. Amikor cselédként a gazdag Di Carlo családhoz kerül, azonnal összetűzésbe keveredik a ház jóképű, de elkényeztetett urával, Ivóval (Facundo Arana). Kettejük se veled, se nélküled kapcsolata adja a sorozat gerincét, tele humoros párbeszédekkel, romantikával és persze drámával.

 

 

A sorozat hatalmas nemzetközi sikert aratott, különösen Kelet-Európában és Izraelben. A főszereplő hazánkba érkezésekor talán még nagyobb ováció fogadta, mint egykor Kabir Bedi -t, a Sandokan főhősét. Natalia Oreiro karaktere, a szókimondó és öntudatos "Cholito" nők millióinak vált példaképévé. A sorozat sikere nagyban hozzájárult Oreiro zenei karrierjének beindításához is; a főcímdalt, a "Cambio Dolor"-t az egész világon dúdolták, vagy vezetés, utazás közben hallgatták. A Vad angyal bebizonyította, hogy a telenovella műfaja képes a megújulásra, és a humor ugyanolyan fontos eleme lehet, mint a dráma.

 

 

10 legjobb szappanopera 90-es évek közép és dél-amerikai telenovellái

 

 

Legjobb mexikói sorozatok – Rosalinda (1999)

 

Thalía utolsó telenovellája a 90-es évek végének egyik nagy produkciója volt, amely a klasszikus romantikus dráma minden elemét felvonultatta. Rosalinda, a szerény virágáruslány beleszeret a gazdag zongoristába, Fernando Joséba. Boldogságuk azonban nem tart sokáig, amikor kiderül, hogy Fernando José apjának haláláért Rosalinda anyját tartják felelősnek. A tragédiák sorozata következtében Rosalinda elveszíti az emlékezetét, elszakítják a kislányától, majd egy új személyazonossággal híres énekesnővé válik, miközben a sors újra összehozza élete szerelmével.

Bár Mexikóban a vártnál mérsékeltebb sikert aratott, a nemzetközi piacon rendkívül népszerű volt, különösen Európában és Ázsiában. A Rosalinda lezárta a 90-es évek klasszikus telenovelláinak korszakát, amelyben a nagyszabású, érzelmes történetek és a karizmatikus szupersztárok domináltak. Thalía ezzel a szereppel búcsúzott a sorozatok világától, hogy a továbbiakban a zenei karrierjére koncentráljon.

 

 

A 10 legjobb szappanopera 90-es évek – Betty, a csúnya lány (1999)

 

A kolumbiai Betty, a csúnya lány forradalmasította a telenovella műfaját. A sorozat szakított a hagyományos szépségideállal, és egy okos, tehetséges, de a társadalmi normák szerint "csúnya" közgazdász lányt, Beatriz Pinzón Solanót állította a középpontjába. Betty egy neves divatcégnél, az Ecomodánál helyezkedik el titkárnőként, ahol intelligenciájával és munkabírásával hamar nélkülözhetetlenné válik, miközben nap mint nap szembesülnie kell a kollégái gúnyolódásával. A helyzet akkor bonyolódik, amikor beleszeret a főnökébe, a sármos nőcsábász Armandóba.

 

 

Noha azt eldönteni, melyik volt a legnépszerűbb közép és dél-amerikai telenovella, legalább olyan nehéz, mint azt, melyik volt a legjobb olasz zeneszerző, vannak statisztikák. A sorozat páratlan sikert aratott, és a Guinness Rekordok Könyve szerint a valaha volt legsikeresebb telenovella, amelyet több mint 180 országban vetítettek, 25 nyelvre szinkronizáltak, és közel 30 helyi adaptációja készült, köztük a híres amerikai Ugly Betty. A siker titka az volt, hogy a nézők milliói tudtak azonosulni a főhősnővel, aki nem a külsejével, hanem az eszével és a kitartásával vívta ki az elismerést. A sorozat a humor és a dráma egyedi keverékével hódította meg a világot, és örökre megváltoztatta a telenovellákról alkotott képet.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://10-legjobb.blog.hu/api/trackback/id/tr9918930424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

10 legjobb

A 10 legjobb bármilyen témában, legyen az ember, alkotás, módszer, eszköz, hely, bármi, amiben lehetséges valamilyen szempontból a legjobbak összeállítása.

Kövesd az oldalt a Facebookon is!

Címkék

süti beállítások módosítása